Ets a: Home>Coneix-nos>Sala d'informació AENOR>Notes de premsa>AENOR llança un nou web per impulsar el consum responsable de tonyina

AENOR llança un nou web per impulsar el consum responsable de tonyina

16/10/2020

• La pàgina web inclou tant informació per als consumidors com informació per a les empreses que estiguin interessades en el procés per poder etiquetar els seus productes amb el segell d'AENOR APR.
  • Les empreses que porten el segell de certificat APR en els seus productes expressen públicament un compromís ferm a llarg termini amb la responsabilitat en l'atenció dels recursos del mar i amb les condicions laborals a bord en la pesca extractiva, en sintonia amb els valors actuals de la societat.

• El llançament s'ha fet coincidir amb el Dia Mundial de l'Alimentació 2020, dedicat aquest any a totes les persones del món que planten, cultiven, pesquen o transporten els aliments.

16 d'octubre de 2020. AENOR llança el web www.atundepescaresponsableaenor.com per valorar la feina de la flota tonyinaire i el seu esforç per portar als ciutadans productes elaborats mitjançant les millors pràctiques pesqueres, garantint els drets i les condicions laborals dels treballadors de la pesca i evitant la sobreexplotació, les captures accidentals i el futur de les poblacions de tonyina.

Un dels objectius del web és oferir informació i contingut de valor perquè els ciutadans puguin exercir de manera responsable la compra de la tonyina en conserva, en una data com avui en què se celebra el Dia Mundial de l'Alimentació. Aquest any està dedicat als #HeroisdelaAlimentació que, amb el lema "Cultivar, nodrir, preservar. Junts", planten, cultiven, pesquen o transporten els aliments.

Aquest nou web disposa d'informació tant per a consumidors com per a empreses interessades a certificar tota la seva cadena de custòdia i poder fer ús del segell d'AENOR APR. Per als consumidors, compta amb seccions dedicades a reconèixer aquells productes que estan certificats amb el segell d'AENOR APR, les implicacions que té consumir aquests productes, així com les empreses que, com Isabel i Campos, ja tenen aquesta certificació. D'altra banda, existeix informació sobre la certificació de vaixells i de conserveres, així com les normatives internacionals més importants en aquest àmbit. A més, s'inclouen els informes anuals de certificació de flota APR, amb tots els detalls del procés de certificació i els seus resultats.

El certificat, basat en la norma UNE 195006 promoguda per l'Organització de Productors Associats de Grans Tonyinaires Congeladors (OPAGAC), representa l'única norma reconeguda globalment que garanteix els drets socials i laborals de la flota d'acord amb les normes i els acords internacionals, al mateix temps que assegura el compliment de les millors pràctiques pesqueres i estàndards mundialment reconeguts.

Per al CEO d'AENOR, Rafael García Meiro, "aquest web i el certificat d'APR representen l'evolució d'AENOR i la seva voluntat per ajudar les empreses a traslladar un missatge de valor afegit en els seus productes alineat amb els seus compromisos. Les empreses certificades situen el sector pesquer espanyol en posicions de lideratge amb pràctiques que milloren la vida de les persones, cuiden de la seva seguretat, i vigilen la pesca responsable i l'atenció d'un recurs tan valuós com és el mar."

Per a Óscar Vicente, director general de Bolton Food S.L. (Conserves ISABEL), "com a líders del sector és la nostra responsabilitat ser un punt de referència per a la indústria tonyinaire quan es tracta de la sostenibilitat. No podem oblidar que un de cada sis plats de peix que es consumeix a Europa prové de fonts il·legals. APR ens ofereix el camí per desenvolupar, encara més, el nostre compromís cap a una sostenibilitat de 360º". A més, afegeix que "ISABEL és la primera marca a comercialitzar el 100% de la seva tonyina sota aquest segell, i ens enorgulleix haver estat des del principi impulsant aquesta certificació pionera al món, que assegura el compliment dels drets socials i laborals en el mar i garanteix una activitat pesquera responsable. Amb això, sabem que estem contribuint, al mateix temps, a preservar els recursos marins, a millorar la vida dels qui es dediquen al mar, i a oferir opcions de compra responsable a un consumidor cada vegada més exigent, conscient i preocupat per l'origen dels productes que consumeix. El nostre compromís ha de ser ferm."

Per part seva, Aintzi Labru, directora de Màrqueting de Conserves Campos, ha comentat que el nou web "destaca pels seus continguts que, de manera clara, valoren el significat de la certificació APR i que afecta totes les persones involucrades en la cadena de valor de la tonyina, des dels pescadors fins als compradors o fins i tot els propis consumidors". I afegeix que "la certificació APR dels nostres productes no és una aportació més, perquè no només afecta el manteniment de l'ecosistema marí sinó també la protecció dels drets dels mariners, defensant les seves condicions socials, laborals i econòmiques, sense explotació ni esclavitud. A més, la certificació garanteix que les captures realitzades pels vaixells certificats respecte a aquesta norma s'ajusten a estrictes controls de traçabilitat i supervisió, i això als nostres consumidors els aporta valor. Precisament són ara els propis consumidors qui poden contribuir a preservar tant el medi marí de la tonyina com les condicions laborals per als seus treballadors i aquest web és un pas molt important en aquesta direcció".

Finalment, Julio Morón, director gerent d'OPAGAC, ha comentat que "la flota tonyinaire associada a l'OPAGAC/AGAC ha liderat la creació de la norma UNE 196005 i la certificació APR amb AENOR des de fa ja tres anys. Des de 2017, tots els vaixells de la nostra organització estan certificats per AENOR amb l'APR. Són 47 vaixells certificats que pesquen prop de 400.000 t, fet que suposa un 8% de la captura mundial de tonyina tropical. El nostre compromís amb la Pesca Responsable i les Bones Condicions Laborals per als nostres mariners estan validats pel segell APR i ens fa ser una referència mundial en la Sostenibilitat Social a la pesca."

El segell d'AENOR APR respon a la creixent demanda social per garantir una activitat pesquera responsable de la tonyina que cobreixi tots els factors que interfereixen en la conservació dels recursos naturals i humans. Les empreses que l'obtenen expressen públicament un compromís ferm a llarg termini amb la responsabilitat mediambiental, la sostenibilitat en la pesca extractiva, el control marítim i sanitari dels vaixells i la garantia dels drets dels treballadors de la pesca (edat mínima, salaris, contractes, assegurances,…), en sintonia amb els actuals valors de la societat.

Aquesta certificació converteix els consumidors espanyols en els primers del món que poden adquirir aquest producte amb un certificat que avala que han dut a terme les millors pràctiques de pesca responsable gràcies al segell AENOR APR. Aquest segell garanteix el compliment de les condicions laborals requerides per l'Organització Internacional del Treball en el seu Conveni 188, a bord dels vaixells, i confirma, gràcies al seu Reglament de Cadena de Custòdia, als distribuïdors i consumidors que la tonyina que comercialitzen i consumeixen provinent de les empreses i dels vaixells certificats, estan avalades per uns exigents estàndards en matèria sociolaboral i de seguretat en el mar, per damunt dels requisits legals actuals.