La certificació és el procés dut a terme per una entitat reconeguda com a independent de les parts interessades, mitjançant el qual es manifesta la conformitat d'una determinada empresa, producte, procés, servei o persona amb els requisits definits en normes o especificacions tècniques.
La certificació va dirigida a qualsevol tipus d'empresa, independentment de la mida, ubicació o àrea d'activitat, i no necessàriament a les grans empreses. Fins i tot pot resultar més útil a empreses petites i mitjanes amb menys reconeixement en el mercat i més necessitat de generar confiança en els seus grups d'interès. Encara que en alguns casos és un requisit imprescindible per poder vendre, sigui per consideracions legals, o perquè els compradors del producte sempre ho sol·liciten, el fet cert és que es tracta d'un procés voluntari.
SERVEIS
Certificació és el terme que s'utilitza més col·loquialment per fer referència al que tècnicament es denomina “avaluació de la conformitat”. L'avaluació de conformitat és qualsevol avaluació que es duu a terme per determinar si un producte, procés o sistema de gestió compleix amb uns requisits específics. Més enllà de la certificació, hi ha altres tipus d'avaluacions que estableixen una conformitat o donen fe o veracitat d'alguna cosa, en el sentit més general.
Així, laverificació de la conformitat implica la comprovació de la conformitat dels productes d'acord amb normes nacionals o el seu equivalent internacional. Al mateix temps, anima importadors i exportadors a entendre la necessitat del compliment i els seus avantatges.
De la mateixa manera, la
inspecció és l'acció dirigida a les organitzacions que volen mostrar responsabilitat i assegurar que els seus equips, productes i serveis compleixen amb la qualitat, la seguretat, el medi ambient i les responsabilitats socials imperatives (ja siguin de compliment obligat, voluntàries o pròpies, basades en els seus propis sistemes, normes o necessitats). L'avaluació de la conformitat requereix sovint que es facin
assajos de tipus, de vigilància o d'autocontrol sobre els productes que són objecte d'algun tipus de certificació. Utilitzant les metodologies analítiques més avançades, es fan anàlisis fisicoquímics, microbiològics i sensorials en productes alimentaris o productes de cosmètica, higiene i detergència, entre d'altres.
A més de les certificacions i serveis d'avaluació més estesos, AENOR desenvolupa una tasca d'innovació constant i crea esquemes que responen a les noves necessitats empresarials. Així, les marques d'AENOR evidencien aquesta “certificació” i constitueixen un element diferenciador i de confiança al mercat, milloren la imatge de productes i serveis oferts i generen confiança entre clients i consumidors.
L'equip d'AENOR, integrat per més de 900 auditors especialitzats en tots els sectors econòmics i industrials, és capaç d'abordar i gestionar projectes globals de certificació, verificació, inspecció i formació en qualsevol àmbit geogràfic. Té presència permanent en 12 països, principalment d'Iberoamèrica i Europa. A Espanya, té delegacions a totes les comunitats autònomes mitjançant les seves 19 seus.