Madrid, 29 d'octubre de 2024.- La Comunitat Valenciana és la primera comunitat autònoma que se certifica amb AENOR per la seva estratègia de sostenibilitat turística. El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha rebut aquest dimarts, de mans del CEO d'AENOR, Rafael García Meiro, el certificat Estratègia objectius de desenvolupament sostenible que acredita l'estratègia impulsada per la Generalitat en matèria de sostenibilitat turística. La certificació ha estat concedida a Turisme Comunitat Valenciana, entitat de dret públic de la Generalitat amb competències per executar la política turística a la Comunitat, que depèn de la Conselleria d'Innovació, Comerç i Turisme.
"La Comunitat Valenciana és la primera autonomia d'Espanya amb una estratègia de turisme sostenible certificada per AENOR que ens permetrà fer un salt qualitatiu i garantir el futur d'una indústria essencial de la nostra economia". Així s'ha pronunciat el cap del Consell en l'acte d'entrega d'aquesta certificació que ha comptat, també, amb la presència de la consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes.
El president ha assenyalat que aquest pla forma part d'un "gran pacte" amb el sector, les diputacions provincials i els ajuntaments de les tres capitals. Així, aquesta estratègia s'ha dissenyat amb una planificació "integral, transversal i realista per ser més competitius perquè serem més sostenibles". D'aquesta manera, aquest pla compta amb 13 línies operatives desenvolupades en 51 programes per avançar en un desenvolupament "mediambiental, socioeconòmic i territorial".
Mazón ha explicat que aquest full de ruta garanteix "el respecte al territori, la conservació dels entorns naturals i el patrimoni cultural i la convivència", al mateix temps que es dona continuïtat a una "activitat econòmica que genera prosperitat i treball". En aquesta línia, ha indicat que l'Estratègia s'ha fet "amb equilibri, i sensatesa, sense renunciar a res, però sense marginar ningú davant la turismofòbia i l'hostilitat cap a un sector que és motor econòmic i social".
Per part seva, el CEO d'AENOR, Rafael García Meiro, ha afirmat que "aquesta certificació incentiva davant de tots els grups d'interès l'esforç consistent efectuat des de fa més de deu anys per alinear-se amb criteris de sostenibilitat estratègies i processos en el desenvolupament del turisme. Un dels punts que els auditors d'AENOR han assenyalat especialment és l'exercici de materialitat que fa Turisme, situant les metes de sostenibilitat com a part dels objectius estratègics i operatius; marcant amb claredat els ODS en els quals cal enfocar l'esforç".
Certificat AENOR
Aquest certificat reconeix l'estratègia de sostenibilitat turística de la Generalitat i, a més, estableix un full de ruta que cal seguir per als pròxims quatre anys, que permet a la Comunitat Valenciana mantenir un desenvolupament turístic en el temps. S'ha d'assenyalar que l'estratègia de sostenibilitat turística es basa en els sis principis de la política turística de sostenibilitat: responsabilitat, cogovernança, integració, adaptabilitat, comunicació i innovació. A més, l'Estratègia actua en les tres dimensions que integren el concepte de sostenibilitat: dimensió econòmica, dimensió social i dimensió ambiental.
A través d'aquestes tres dimensions es fixen 13 objectius estratègics, tants com línies operatives es desenvolupen, que aglutinen un total de 51 programes a executar en quatre anys. Per garantir-ne l'execució, l'Estratègia es desenvolupa en plans anuals, de manera que permeten ajustar l'estratègia a canvis potencials.
Els ODS sobre els quals Turisme CV planteja la seva estratègia de sostenibilitat 2024-2028 són nou: el número 4, relatiu a una Educació de qualitat; el 6, d'Aigua neta i sanejament; el 8, de Treball decent i creixement econòmic; el 9, d'Indústria, innovació i infraestructura; l'11, sobre Ciutats i comunitats sostenibles; el 12, de Producció i consum responsables; el 13, d'Acció pel clima; el 16, de Pau, justícia i institucions sòlides; i el 17, d'Aliances per assolir els objectius.
El Model AENOR per certificar la contribució als ODS ja ha reconegut 31 organitzacions. Promou que l'estratègia d'una organització incorpori la sostenibilitat i està alineat amb els ODS rellevants per al core del seu negoci. El desenvolupament d'aquest model es tradueix en tres beneficis importants: Disposar d'un esquema de certificació per a la gestió de la sostenibilitat de forma global alineat amb una referència internacional comunament acceptada; traslladar aquest compromís a les parts interessades; i compatibilitzar aquest model amb altres reports, siguin voluntaris o reglamentaris. Per exemple, amb el report d'informació no financera o amb el Global Reporting Iniciative (GRI), entre d'altres.
L'objectiu d'AENOR és el desenvolupament d'un model de certificació que fomenti la contribució als ODS, que és aplicable per a tota mena d'organitzacions i sectors i la finalitat del qual és donar resposta a la necessitat dels diferents grups d'interès. Aquest model garanteix el seu compromís amb relació a l'Agenda 2030, sota les directrius de les Nacions Unides.
Documents