Fonaments conceptuals i metodològics necessaris per desenvolupar i aprofitar els mapes de coneixement.
• Marc conceptual i metodològic per desenvolupar mapes de coneixement
- Per què és important gestionar el coneixement clau? Exposició sobre la visió estratègica del coneixement i l'impacte en el desenvolupament de l'estratègia de negoci de l'organització.
- Què són i per a què serveixen els mapes de coneixement? Definició, abast i exemples.
- Quins passos hem de seguir per elaborar un mapa de coneixement? Descripció dels passos que conformen la metodologia de desenvolupament dels mapes de coneixement.
• Anàlisi del context empresarial i organitzatiu per conduir el desenvolupament dels mapes de coneixement
- Identificació de reptes de negoci i organitzatius que orienten el desenvolupament del mapa de coneixement d'una organització. (per a què fer un mapa de coneixement?, quins processos/reptes estratègics volem impactar?, com organitzarem els mapes de coneixement a la nostra organització (per àrees, per processos, per projectes)?, a quines decisions volem donar suport amb els mapes? quin tipus d'aplicació/ús donarem als mapes de coneixement?
- Identificació i caracterització dels dominis de coneixement clau vinculats als reptes organitzatius i casos d'ús.
Metodologia i instruments d'elaboració dels mapes de coneixement, al mateix temps en el qual el participant els posa en pràctica en un cas d'aplicació real vinculat amb la seva organització.
• Construcció del mapa de coneixement
- Anàlisi dels dominis de coneixement clau. Interpretació dels resultats de caracterització en termes de naturalesa del coneixement, àmbit de difusió i àmbit de criticitat.
- Definició i caracterització dels actius de capital humà de l'organització: Utilització dels dominis de coneixement com a eix articulador per identificar persones vinculades a cadascun d'ells.
- Identificació dels actius de capital estructural de l'organització: Utilització dels dominis de coneixement com a eix articulador per connectar els recursos sistematitzats (documents clau) que aporten contingut rellevant per a cada domini.
- Identificació dels actius de capital relacional. Mapatge d'agents externs (col·laboradors, proveïdors, etc.) amb els quals l'organització interactua al voltant dels dominis de coneixement clau.
- Definició d'una estratègia de gestió i aprofitament del mapa de coneixement.