Ets a: Home>Coneix-nos>Sala d'informació AENOR>Notes de premsa>Aragó, líder en certificació d'organitzacions saludables

Aragó, líder en certificació d'organitzacions saludables

29/02/2024

• La comunitat aragonesa té 379 centres de treball certificats per AENOR en organització saludable, ha crescut prop d'un 900 % en només un any.
  • AENOR ha certificat 3.323 centres de treball a Aragó fins al desembre del 2023, un 10 % més que fa un any.
  • En certificació de producte, 6.589 productes fabricats a Aragó van ser certificats per AENOR el 2023.
  • La certificació ISO 9001, de gestió de la qualitat, segueix sent la que té més presència a la comunitat, amb 958 centres certificats.

Saragossa, 29 de febrer de 2024.- La quantitat de centres certificats per AENOR a Aragó puja fins als 3.323 al tancament de l'any 2023, un 10 % més que al final del 2022, cosa que la converteix en la tercera comunitat autònoma que més ha crescut percentualment. Així mateix, el territori aragonès és el que té més centres de treball certificats com a organització saludable a Espanya, amb 379 i un creixement del 897 % respecte del 2022, quan hi havia 38 centres certificats. Aquest segell ajuda les empreses a ordenar i fer valer totes aquelles iniciatives que estan fent en relació amb la seguretat laboral, la promoció de la salut, la sostenibilitat i el compromís responsable amb la comunitat on estan ubicades.

La certificació més estesa a Aragó, com a la resta d'Espanya, és l'ISO 9001 (gestió de la qualitat), amb 958 centres certificats a la comunitat. Pel que fa a la certificació de producte, 6.589 productes fabricats a la comunitat aragonesa han estat certificats per AENOR, segons diferents referents nacionals i internacionals.

Com a agent clau en la transformació de la societat, AENOR ha continuat la seva aposta per certificacions relacionades amb els criteris ESG (Sostenibilitat Ambiental, Social i Governança), amb la clara intenció de generar confiança en la feina ben feta de les empreses en matèries que afecten la salut de l'ésser humà i del planeta, l'ètica corporativa, la igualtat i la lluita contra la corrupció, entre d'altres.

Les certificacions vinculades amb la sostenibilitat ambiental també creixen

Les organitzacions han evidenciat la seva preocupació per potenciar el seu compromís mediambiental a Aragó. Dins aquest apartat, el creixement ha estat liderat pels diferents referents que serveixen per verificar el càlcul de la petjada de carboni, GHG Protocol i ISO 14064, que van incrementar un 178 i un 30 %, respectivament, amb 25 i 36 centres certificats. La petjada de carboni d'un producte, un esdeveniment o una organització és la quantitat total d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que es generen en la seva fabricació, desenvolupament o activitat. Calcular-la és el primer pas per a posteriorment poder-la reduir.

De la mateixa manera, cal destacar els 412 centres de treball certificats a Aragó que tenen l'ISO 14001, de sistemes de gestió ambiental, i els 130 que tenen l'ISO 50001, de sistema de gestió energètica. Mentre que la verificació EMAS d'AENOR ha tancat l'any amb 23 centres certificats i la certificació Residu zero amb 22 centres.

La responsabilitat social de les empreses aragoneses

Les organitzacions són cada vegada més conscients del paper actiu que tenen a la societat com a generadores de riquesa, treball, productes i serveis de qualitat, així com d'altres beneficis per als seus stakeholders. Prova d'això són els gairebé 380 centres de treball aragonesos, ja esmentats, que tenen la certificació d'organització saludable, però també es pot observar en els 218 centres certificats en l'ISO 45001, que fa referència als sistemes de gestió de seguretat i salut a la feina, o els 30 centres certificats, de la mà d'AENOR, en responsabilitat social segons l'estàndard internacional IQNET SR10. En aquest sentit, també adquireixen una rellevància important certificacions com la de compromís amb la igualtat de gènere, la d'igualtat retributiva de gènere, la de la gestió de la diversitat i inclusió a l'empresa (segons les recomanacions ISO 30415) o la de l'adopció d'un sistema de gestió de l'accessibilitat universal (segons la norma UNE 170001).

La governança i el bon govern com a garants de la societat del futur

La governança respon a la implementació de la presa de decisions, la supervisió de la junta directiva, les regles, polítiques i els procediments en tota una organització relacionats amb els criteris ESG. En aquest sentit, AENOR ha renovat recentment la seva certificació d'índex de bon govern corporatiu, amb el llançament de la seva versió 2.0 gràcies a la col·laboració d'entitats de prestigi nacional i internacional com Deloitte Legal, Ernst & Young Abogados, PwC Tax & Legal i el despatx Garrigues.

La certificació de sistemes de gestió de compliment normatiu penal (segons la norma UNE 19601) ja té 15 centres de treball certificats a Aragó, la qual cosa, mostra que les organitzacions comencen a apostar per adoptar mesures que afavoreixin una governança correcta a la comunitat autònoma. Una cosa que també denoten els 6 centres certificats amb el segell antisuborn d'AENOR. En aquest sentit, hi ha altres certificacions com la de verificació de report reglamentari d'informació no financera o la de compliment normatiu tributari, que veuen com la seva demanda creix a poc a poc.

Enrique Bello, director d'AENOR a Aragó, ha destacat "el paper fonamental que desenvolupa la certificació com a garant del compromís amb les bones pràctiques de les empreses en matèries que repercuteixen en la millora de la societat. La potència de la marca AENOR, que té un reconeixement de prop del 80 % entre el públic, fa que les organitzacions aragoneses recorrin a la nostra entitat per generar confiança en els seus grups d'interès i, cada vegada més, per reafirmar els compromisos i els valors que representen amb les seves bones pràctiques. L'increment del nombre de centres de treball certificats amb el segell d'organització saludable a Aragó o el fet que les certificacions relacionades amb la petjada de carboni siguin de les que més creixen a la nostra comunitat constata que el teixit econòmic aragonès està orientat a atendre els reptes a què han de fer front les organitzacions amb vocació de lideratge".

En el còmput global, les certificacions emeses per AENOR han mantingut el seu creixement l'any 2023, i han arribat a 88.197 centres de treball certificats a Espanya i Llatinoamèrica al tancament de l'exercici, fet que suposa un 17% més que el 2022. La tendència dels últims anys, i reafirmada en l'últim exercici, és que les empreses aposten per certificacions associades a valors, per demostrar a la societat i als seus stakeholders que estan compromeses amb la sostenibilitat des d'un enfocament ESG.