ISO 9001 et fa gran
La norma
ISO 9001 és el model més utilitzat en els relacions client/proveïdor nacionals i internacionals. És el llenguatge universal en aquest tipus d'intercanvis en una multitud de sectors i té una importància especial per a les PIMES, ja que els permet demostrar la seva capacitat per complir les necessitats dels seus clients.
Aquest model, les primeres edicions del qual només feien servir les grans empreses industrials, ha anat evolucionant en successives revisions i s'ha adaptat a les necessitats de tot tipus d'entitats, incloent-hi PIMES i d'altres organizaciones, i també ha ampliat la seva aplicació a la totalitat de sectors d'activitat.
La revisió de l'any
2000 va suposar un gran avenç, en passar el seu objecte d'assegurar la qualitat a gestionar la qualitat a l'organització. Es va introduir una clara orientació a la satisfacció dels clients i a la gestió dels processos i tot això amb un enfocament cap a la millora contínua.
Incidint en aquesta línia apareix la revisió de
2015, que s'anirà implementant a les empreses en els propers anys. S'han reduït els requisits que podrien ser considerats com a "burocràtics " i es potencia encara més l'enfocament cap a la gestió eficient, l'anàlisi del context en què les empreses desenvolupen les seves activitats i la consideració dels riscos associats.
A això s'uneix l'adopció d'una estructura de cicle de millora, que serà la que faran servir tots els models de gestió, cosa que facilitarà la integració de; d'altres aspectes com els ambientals, de seguretat i salut en el treball, de responsabilitat social, etc.