ISO 9001 et fa gran
La norma
ISO 9001 és el model més utilitzat en els relacions client/proveïdor nacionals i internacionals. És el llenguatge universal en aquest tipus d'intercanvis en una multitud de sectors i té una importància especial per a les PIMES, ja que els permet demostrar la seva capacitat per complir les necessitats dels seus clients.
Aquest model, les primeres edicions del qual només l'utilitzaven grans empreses industrials, ha anat evolucionant en successives revisions per adaptar-se a les necessitats de tota mena d'entitats, incloent-hi PIMES i altres organitzacions, i també ha ampliat la seva aplicació a la totalitat de sectors d'activitat.
Revisió de l'ISO 9001
La revisió de l'any 2000 va suposar un gran avenç, ja que el seu objecte va passar de l'assegurament de la qualitat a la gestió de la qualitat en l'organització. Es va introduir una clara orientació a la satisfacció dels clients i a la gestió dels processos, i tot això, amb un enfocament cap a la millora contínua.
Incidint en aquesta línia apareix la revisió de 2015, que s'anirà implementant en les empreses els pròxims anys. S'han reduït els requisits que es podrien considerar "burocràtics" i es potencia encara més l'enfocament cap a la gestió eficient, l'anàlisi del context en què les empreses desenvolupen les seves activitats i la consideració dels riscos associats.
A això, cal sumar-hi l'adopció d'una estructura de cicle de millora, que serà la utilitzada per tots els models de gestió, la qual cosa facilitarà la integració; d'altres aspectes com els ambientals, de seguretat i salut a la feina, de responsabilitat social, etc.