Salta navegació principal
Ets a: Home>Coneix-nos>Sala d'informació AENOR>Notes de premsa>Màlaga, primera ciutat d'Espanya que obté la certificació de Destinació per a nòmades digitals d'AENOR

Màlaga, primera ciutat d'Espanya que obté la certificació de Destinació per a nòmades digitals d'AENOR

08/02/2024

  • L'equip auditor valora la qualitat i varietat dels serveis oferts als nòmades digitals.
  • Els nòmades digitals impulsen el creixement de les ciutats gràcies al seu alt poder adquisitiu, la seva capacitat de consum i les seves capacitats tècniques.

Madrid, 8 de febrer de 2024- Màlaga s'ha convertit en la primera ciutat d'Espanya que rep la certificació de Destinació per a nòmades digitals d'AENOR. Els nòmades digitals, un col·lectiu que ha crescut notablement durant els darrers anys, són persones que fan servir les tecnologies de la informació per treballar en remot. Busquen destinacions ideals per viure pel clima, la cultura i la qualitat de vida, i que, alhora, tinguin bones infraestructures tecnològiques, connexió amb altres ciutats, facilitats legals i seguretat -física i sanitària-, entre altres aspectes. Els nòmades digitals impulsen el creixement de la destinació que escullen per la seva capacitat de consum, coneixement i capacitats tècniques.

Màlaga, que té un Pla estratègic 2030 que té en compte com a repte els nòmades digitals, ha estat el primer territori a superar amb èxit el procés d'auditoria d'AENOR per obtenir la certificació de Destinació de nòmades digitals.

Per a la concessió d'aquest certificat, l'equip auditor d'AENOR ha valorat, entre altres qüestions, la qualitat i varietat dels serveis oferts als nòmades digitals, com evidencien les valoracions que fan ells mateixos. Això, unit al context de la ciutat (comunicacions, entorn empresarial i tecnològic amb implantació de companyies de tecnologia internacionals, climatologia, amabilitat dels habitants, etc.), posiciona Màlaga com una destinació atractiva en moltes facetes per a diferents classes de nòmades.

La certificació de Destinació per a nòmades digitals d'AENOR requereix una estratègia, desenvolupada mitjançant un diagnòstic de la situació, la implantació d'accions (proactivitat) i el seguiment dels resultats; una metodologia de gestió que asseguri la implantació i l'operativitat de les estratègies i els processos; i també un conjunt d'indicadors o requisits de valor per als nòmades digitals, que permeten el coneixement de la seva situació i la presa d'accions, de conformitat amb les seves competències. Alguns exemples d'indicadors són l'oferta d'allotjaments, infraestructures de comunicacions, espais de coworking, canals i xarxes de contacte, accions de promoció, canals de comunicació, etc. La certificació té una validesa de tres anys, durant els quals es faran auditories de seguiment per comprovar que els compromisos segueixen vigents.

El 2035 s'espera que almenys 1.000 milions de persones al món treballin en nuclis poblacionals allunyats del lloc en què es troben les seves empreses.

L'alcalde de Màlaga, Francisco de la Torre, ha destacat "la importància d'aquesta certificació d'AENOR, que acredita i subratlla les qualitats de Màlaga per atreure talent i inversions i la posiciona com a pionera en aquesta classe d'iniciatives que, sens dubte, reverteixen en l'activitat i en el teixit econòmic de la ciutat. Màlaga ofereix un ecosistema innovador i sostenible, que se sustenta en l'aliança entre administracions i la col·laboració publicoprivada, i que ofereix oportunitats, tant als malaguenys, dins la nostra decidida aposta per potenciar i fer valer el talent local, com a professionals forans".

"El nostre propòsit es basa en el fet de crear confiança entre les organitzacions i les persones, i el certificat que avui lliurem a Màlaga n'és un excel·lent exemple. Els que escullen aquesta meravellosa ciutat per treballar des d'aquí en remot poden tenir la confiança que hi trobaran tot allò que necessiten. Tant els agents públics com els privats, que han sabut identificar les necessitats i tendències del mercat laboral, estan abocats perquè així sigui. Per exemple, aquest és el cas d'Accenture, que no només va ser la primera gran companyia tecnològica a situar-se al Parc Tecnològic d'Andalusia, el 1998; sinó que el 2016 va obrir aquí el Centre d'Excel·lència d'Accenture Interactive" ha manifestat Rafael García Meiro, CEO d'AENOR.

En el posicionament de Màlaga com un dels principals atractius per als nòmades digitals, ha estat fonamental la col·laboració i cooperació entre els diferents agents públics i privats que presten serveis a aquesta comunitat.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Màlaga, mitjançant l'oficina de l'inversor 'Màlaga Open For Business' i Promálaga, van crear el 2021 el web https://malagaworkbay.com/ orientada als nòmades digitals. Aquest web té la finalitat d'incloure tota la informació rellevant que necessitin els nòmades digitals per triar i instal·lar-se a Màlaga, i poder-hi treballar i/o emprendre, com poden ser allotjaments, coworkings, feina, etc.

L'aposta de Màlaga dels darrers anys per ser un hub de tecnologia s'ha materialitzat amb l'atracció d'importants centres d'alta tecnologia, com el Centre de Ciberseguretat d'Andalusia; el centre d'excel·lència de Google; el Centre d'Innovació Vodafone; la futura seu del Centre Interuniversitari de Microelectrònica. I tot això gràcies a l'excel·lent col·laboració publicoprivada que ha creat l'entorn ideal per a l'atracció de projectes i inversió.

AENOR va obrir oficina a la ciutat l'any 2019 i avui dia compta amb 11 professionals qualificats, principalment auditors. El compromís d'AENOR amb Màlaga es basa en les dades: Un total de 1.895 centres de treball de Màlaga tenen certificats en vigor d'AENOR, principalment en gestió de la qualitat 9001 (més de 600), gestió ambiental ISO 14001 (més de 400), seguretat de la informació 27001 (més de 50), seguretat i salut a la feina ISO 45001 i petjada de carboni. Entre els clients, en certificació o formació, hi ha organitzacions de referència com l'Ajuntament de Màlaga, la Diputació Provincial de Màlaga, el Festival de Cinema de Màlaga, el Grup Sando, el Metro de Màlaga, Prolongo-Facca, Famadesa, EMT Málaga, Marketing Consultores, Land of Nature, Málaga Aerospace, i Defense and Electronics Systems.