Claus del nou esquema SIGOS d'AENOR
La Declaració de Luxemburg i la publicació per part de l'Organització Mundial de la Salut del document "Entorns laborals saludables: fonaments i model de l'OMS" el 2010, van ser els precedents perquè s'iniciés un camí cap a l'excel·lència en la salut, seguretat i benestar a la feina a través de la millora contínua en la gestió de les quatre avingudes d'influència per a un entorn laboral saludable establertes per l'OMS; això és, ambient físic de treball, entorn psicosocial de treball, recursos personals a la feina i participació de l'empresa a la comunitat.
En aquest marc, AENOR va publicar el 2012 el primer Sistema de Gestió d'Empresa Saludable i ja són més de 1.000 els centres a Espanya i diversos països que han apostat per aquesta certificació.
Tanmateix, recentment s'ha publicat el nou SISTEMA DE GESTIÓ D'ORGANITZACIÓ SALUDABLE d'AENOR (SIGOS), eina que substitueix l'anterior Model d'EMPRESA SALUDABLE (SIGES) i que ajudarà les empreses a ordenar i fer valer totes aquelles iniciatives que estan fent en relació amb la seguretat laboral, la promoció de la salut, la sostenibilitat i el compromís responsable amb la comunitat on es troben ubicades, i posen de manifest el seu compromís amb la millora contínua.
Per tot això, AENOR ha fet un procés de transformació del Model d'Empresa Saludable per adaptar-lo a aquesta tendència cultural. En aquest nou model les organitzacions trobaran una eina més fàcil per a la seva aplicació i integració, i de gran eficàcia en la gestió d'empreses segures, saludables, sostenibles i compromeses, independentment de la seva mida, sector i ubicació geogràfica.
Característiques de l'esquema
Així, la cultura d'una organització segura, saludable i sostenible haurà d'evolucionar cap a:
- La consecució d'uns treballadors, les seves famílies, clients, usuaris, persones i altres parts interessades més sans, motivats i satisfets que sentin amb orgull la pertinença a aquesta organització o tenir-hi relació.
- Una millora en tots els entorns des del punt de vista de la capacitat d'influència de l'organització, que la facin atractiva per a altres professionals i que, a més, reté el talent.
- Un increment dels clients, usuaris i altres parts interessades en l'ús dels productes o serveis responsables que l'organització ofereix.
- Una millora de la imatge corporativa mitjançant la projecció d'una organització segura, saludable i responsable en la qual poden participar els propis treballadors, clients, proveïdors i altres parts interessades fins a arribar a convertir-se en un referent en el seu sector i dins la societat.